Bekken(bodem) fysiotherapie

Wat voor klachten behandelt een bekkenfysiotherapeut?

De bekendste klachten zijn urineverlies bij hoesten, niezen of bij aandrang. Maar ook ontlastingsproblemen zoals obstipatie of verlies van ontlasting kunnen door de bekkenfysiotherapeut behandeld worden.

Bekkenpijn in- of na de zwangerschap, lage rugklachten, liesproblemen, moeite met plassen, verzakkingsklachten van de baarmoeder, pijn met vrijen (zowel bij vrouwen als mannen), vaak moeten plassen, prostatitis en regelmatig urineweginfecties zijn klachten die door de bekkenfysiotherapeut behandeld kunnen worden.

Ook voor kinderen met plas- en/of ontlastingproblemen, onbegrepen buikpijn of bedplassen zijn er mogelijkheden. Informeer hiernaar in onze praktijk!

Nog even op een rijtje:

11 reden waarom u naar een bekkenfysiotherapeut kunt gaan

• Ongewild urine- of ontlastingsverlies
  • Pijn in lage rug, buik, schaamstreek of liezen
  • Steeds terugkomende urinewegontstekingen
  • Pijn met vrijen zowel vrouwen als mannen
  • Prostatitis en aanverwante klachten
  • Vaak naar de wc moeten voor plassen en/of ontlasting
  • Zwangerschapsklachten zowel voor als na de bevalling
  • Sportbegeleiding tijdens zwangerschap en erna
  • Verzakkingsklachten
  • Voor en na buikoperaties

Wat kunt u verwachten als u door de bekkenfysiotherapeut behandeld wordt?

Zoals bij de “gewone” fysiotherapie doet de bekkenfysiotherapeut bij de eerste behandeling een intake. Deze bestaat uit een vraaggesprek en een lichamelijk onderzoek.

Tijdens het vraaggesprek wil de bekkenfysiotherapeut diverse dingen weten over uw klachten, maar ook vraagt ze onderwerpen die voor u misschien niet zo voor de hand liggen.

Om een voorbeeld te geven: U komt met bekkenpijn bij de bekkenfysiotherapeut. De therapeute zal ook informatie vragen over het plas- en ontlastingspatroon omdat dit veranderd kan zijn door de klachten. De therapeut wil dit weten omdat er bij bekkenpijn vaak een relatie bestaat tussen de pijn die u heeft en de functie van de bekkenbodem (deze is verantwoordelijk o.a. voor het plassen of ontlasting, maar ook voor de stabiliteit van het bekken).

Met de informatie die de therapeut uit de intake en het lichamelijk onderzoek heeft, stelt zij samen met u een behandelplan op. En belangrijk hierbij is: “Wat wilt u bereiken met de behandelingen?”

Waaruit kan een behandeling bestaan?

De behandeling bestaat altijd uit oefentherapie gericht op uw klachten. Vaak is dit het versterken van de romp- en/of de bekkenbodemspieren of het verbeteren van de coördinatie of timing van het gebruik van de spieren. Ook ontspannings- of ademhalingsoefeningen behoren tot de behandelmogelijkheden. Hierbij is een zeer belangrijk aspect het geven van voorlichting over houding en het bewust worden van hoe u zelf de bekkenbodemspieren kunt voelen en aanspannen. Hierbij leert u hoe u om kan gaan met uw lichaam en met de signalen die uw lichaam geeft.

Bij bekkenbodemproblemen is het ook mogelijk dat er myofeedback, elektrostimulatie of ballontraining wordt gebruikt om het gewenste resultaat te bereiken.

Behandelingen voor bekkenbodemtherapie worden vergoed zoals fysiotherapiebehandelingen. Voor urineverlies is er sinds 2011 nog een extra mogelijkheid voor vergoeding, vraag hiernaar bij uw bekkenfysiotherapeut.

Heeft u na het lezen van dit stuk nog vragen kunt u altijd contract op nemen met onze bekkentherapeute Jennifer van der Salm, bereikbaar via het nummer van onze praktijk (079-3425914), via www.bekkentherapie.com of e-mail info@bekkentherapie.com.